Ain´t my fairytale

Sitter nu och lyssnar på musik. Insåg precis vilken stor del musiken är av mitt liv. Jag sjunger nästan jämt och överallt, i skolan, på jobbet, med eller utan sällskap, i duschen och i sängen. Överallt. Det finns nog inget ställe där jag inte kan tänka mig att inte sjunga. Men spela instrument kan jag inte. Möjligtvis Köp varmkorv på blockflöjt, Blinka lilla stjärna på piano och ett stycke ur Smoke on the Water på gitarr, både akustisk gitarr och på elgitarr. Men där tar nog min instrumentala förmåga slut. Men sjunga kan jag, faktiskt, och det är jag jätteglad över. Och det känns skönt att kunna glädja andra med min röst.

Funderade på hur min musiksmak förändrats under åren, sedan jag verkligen började ha musiken som ett intresse. Den absolut första CDskivan jag köpte var Spice Girls - Spice. Så jag började där som så många andra flickor gjorde 1996. Det var Spice Girls och Backstreet Boys som gällde. Stenhårt. Jag var Sporty Spice när vi uppträdde en gång i veckan hemma i byskolan. Och jag var hopplöst förälskad i Nick Carter. Jag var en riktig pojkbandfantast. Bytte sen ut BSB och Spice Girls mot Westlife, och fortsatte lyssna på smöriga ballader om lycklig och olycklig kärlek. Ballader överlag var my alltime favortie! Jag säger inte att jag ångrar det, jag kan fortfarande ta fram skivorna och lyssna på dem ibland, och det är faktiskt ganska kul att inse att jag fortfarande kan alla texterna..

Mellanstadietiden och början av högstadietiden dominerade faktiskt "gammal" musik, med andra ord 70- och 80-tals musik. Smokie, The Eagles och Rod Stewart var stora favoriter, likaså filmmusik från bland annat Grease och Dirty Dancing.

I åttan gick bytte jag genre och började lyssna mycket på techno och den typen av musik. Började även fatta tycke för vissa typer av hårdrock - rockballader. Än hade jag inte vågat ta steget till "riktig" rock...

I början av gymnasiet lyssnade jag väldigt mycket på radio, så det blev mycket radiohits. I ettan hade jag även en period då jag bara lyssnade på DAD. Sen var det mest blandad kompott. När jag senare blev tillsammans med A presenterade han världens bästa sångare för mig - Butch Walker. Honom kan jag fortfarande lyssna på utan att trötta på hans låtar, både låtarna och han är underbara! Under mitt förhållande med A insåg jag också vad jag hade missat alla år - rocken. Står fortfarande fast vid att jag inte klarar av tolv minuter långa elgitarrsolon eller sångare som bara står och skriker, men det finns guldkorn även i rockdjungeln, däribland Butch Walker och Sonata Arctica. Älska.

Och det ungefär där jag står idag, med Butchan och Sonata. Lyssnar självklart på mycket blandat också, har hittat många låtar som jag mer eller mindre avgudar, men Butchan lyser som en klar stjärna på min himmel.
Han vet sannerligen hur man berör..

image17

_____________________________________



Annars har dagen varit ganska bra. Insåg att mina inlämningsuppgifter i medicinen var tusen gånger svårare än vad jag trodde, men jag biter mig själv i läppen och sätter igång imorgon. Ikväll ska jag till och med läsa om cellens uppbyggnad och ämnesomsättning. Se om jag orkar med andningsapparaten också. Ska en sväng till farmodern imorgon också, fixa tvn. Handyman och hemmafru, kan det bli bättre?

Ikväll har jag varit på möte. Skulle egentligen bara suttit still, varit tyst och lyssnat, men moderatorn behövde lite hjälp med att se till att mikrofonen gick runt i salen till alla som ville göra sin röst hörd, så jag ställde upp. Trevlig uppgift faktiskt. Jag kan tänka mig att mina och moderatorns försök till levande charader var uppskattade :)

Ska väl hoppa i säng snart här nu. Orkar inte vara vaken mycket längre, och det är ju trots allt en dag imorgon också.

Idag ska ni få följa med på en nostalgitripp i mitt livs musikhistoria, så jag bjuder på klipp från YouTube, med Spice Girls och med Backstreet Boys.

Spice Girlsklippet blir Stop - eftersom det är den enda sång som vi i gänget fortfarnade kommer ihåg dansstegen till!; http://www.youtube.com/watch?v=maZAwq4k5rg .
För att visa den bästa sida utav mina barndomsidoler Backstreet Boys kunde jag inte välja en låt, utan det får bli tre. Först får jag presentera As Long As You Love Me, bara för att ;P: http://www.youtube.com/watch?v=8o-i1exXUO0&feature=user . Den andra låten med BSB får bli I Want It That Way och den har jag valt ut, både för att det var en av de första låtarna jag hörde med BSB och bara för att :); http://www.youtube.com/watch?v=AgH-jWCny9U&feature=user . Sista låten jag vill dela med mig av av Everybody (Backstreet´s back), bara för att jag minns hur väl den här musikvideon skrämde skiten ur mig, jag var ju inte mycket mer än 9 år när den här kom!; http://www.youtube.com/watch?v=Hb-q1XPNr7M&NR=1



Nu ska jag ta och krypa till korgs. Sweet dreams my friends.

OverandOut

Kommentarer
Postat av: Madde*

Okey då det kan du väll då.. hehe men bara i helgerna när tommie är hemma då:P hehe puss på dig!

2008-01-22 @ 16:24:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0