90talsnostalgi

Jag och min lillasyster började prata om vilka serier vi såg på när vi var små. Efter att ha suttit och kommit på serie efter serie tänkte jag lägga upp några här. Tilläggas ska att vi var mellan 0 och 12 min syster och jag under 90 talet..



Tre Kronor (1994-1999)
Vi minns: Cafét, hur psykprästen sprängde kyrkan och hur han misshandlade sin fru.

 


Fångarna på Fortet (1990-2000)
Vi minns: Fader Fourah, dvärgarna, den blå vätskan i timglasen, pengarna i tigerburen och gåtorna


Skilda Världar (1996-2002)
Vi minns: Daniel som blir tillsammans med sin syster, hur elak Rebecka var, hur mycket bättre de gamla skådespelarna var i förhållande till de nya och Smurf (Den blå avslutningen vid varje avsnitt)


Rederiet (1992-2002)
Vi minns: Hur alla karaktärer vänder huvudet mot kameran i introt. Visst händer det något skumt ombord, ett mord eller något sånt?


Bolibompa (?-?)
Vi minns: detta underbara intro med den gula gubben och klossarna. Jag var 3, min syster 1.


Sikta mot stjärnorna (1994-2002)
Vi minns: Introt och de häftiga förändringarna. Detta var fredagsmys.
Se även småstjärnorna


En fyra för tre (1996-1999)
Vi minns: Jag har ett svagt minne av introt när jag ser det, min syster minns hur soffan står i vardagsrummet. Någon annan som minns den här serien?


Björnes magasin (1987-2004)
Vi minns: ALLT! Kan vara världens bästa barnprogram. Tar täten tillsammans med Pingu, diverse sommarlovsmorgonsprogram, typ Salve och Fem myror är fler än fyra elefanter. Listan med barnprogram kan göras milslång!


Även om jag saknar många av dessa program och värdesätter dem mer än mycket som går idag (även om min sjukhusserier som House och Grey´s Anatomy ALDRIG får ta slut) så saknar jag två serier mer än alla andra och som mer än gärna får gå i repris.

Den första är SOS - på liv och död som gick med Bengt Magnusson på TV4. Det handlar om riktiga SOS Alarm fall. Asspännande - så snälla Bengt! Tala med dem på TV4 och sänd repriserna!

Den andra som jag saknar nästan ännu mer är en serie från 1995 som hette Anmäld försvunnen. Jag var 7 år och störtförälskad i Robert Klinga. Ännu mer TV4 - SNÄLLA TA TILLBAKA SERIEN! :)

Imorgon ska jag och min syster ge oss på jakt efter nostalgigodis, läsk och glass. Hoppas du hänger med!


Kommentarer
Postat av: Karin :) .

Jaaag kommer ihåg dessa med med nostalgi :D. Rederiet i mitt hjärta :)

2010-02-10 @ 19:13:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0