Oh nej...

Var och åt sushi idag med M och hennes son O. Jag och O sken ikapp inne på sushistället och M och jag beställde åtta bitar blandat var. Så medan vi väntade tog vi och smakade lite Misosoppa. Nja säger jag, den var varm och så, men smakade lite, hm.., konstigt. Men M och jag kom fram till att det nog var tofu i soppan, som jag inte heller gjort mig bekant med ännu.
Sen kom sushi in, det var nog nigiri, inside out (eller maki) och ett gäng risbollar med blandat på; bläckfisk, tonfisk (tror vi) och något konstigt (vi har ingen aning om var det var på!) med "piffing" - vi tror att det var dijonsenap och gräslök. Till detta bjöds även wasabi, soya på flaska (sån man köper på ICA) och ingerfära.

Men ni. Och speciellt Matilda eftersom du varit så snäll och gjort ett sushiinlägg till mig - det var ju inget gott. Tyvärr. Jag tycker att det är så tråkigt att jag inte tyckte om det, för det trodde jag att jag skulle göra. Och jag har försökt att komma på var det var som inte fungerade. Antingen var det sjögräset som inte föll mig i smaken, eller så var det sesamfröna tillsammans med det söta riset. Det kan också ha varit kombinationen av ingerfära och soya på allra första biten.  Eller doften av wasabi. För den doftade ju inte smultron. Så, efter mycket småsmakande, pillande, många grimaser och många goda skratt från min goda vän M, så kan jag tyvärr konstatera, till min stora besvikelse, att det där med sushi kanske inte var min grej ändå. Men jag lovar att ge det ett försök till. Någongång innan jag dör. Och kanske på ett annat ställe.

Sen åkte jag hem, käkade lite ordentlig mat (aka köttbullar:) ) och somnade på soffan. Nu blir det att sitta med skolarbete hela kvällen, för nu måste jag komma igång. Det är tenta om en vecka! Maaaah!

Men allra först: Kaffe och mattamacka.

Kommentarer
Postat av: Matilda

men nej nej, FEL FEL FEL! hahaha!

precis sådär tänkte jag första gången också, tyckte det smakade SKIT. men jag ville så gärna tycka om det och tyckte det var konstigt att jag INTE gjorde det, så jag provade igen.

tredje gången var jag fast.



tycker absolut du ska prova igen.

tips från coachen:

köp bara lax-nigiri. sen har du inte på någon wasabi (är ju redan lite mellan fisk och ris) och så doppar du ganska mycket i soyan.

ååååh så gott det är!!!! hihi!!

du måste lova att testa igen. nästan ALLA jag känner tyckte sushi smakade äckligt de första gångerna de åt det, men alla har ändrat sig!

sushismaken måste liksom få växa lite, för den är ju inte lik någon annan smak man testat förut. så, du är nog bara ovan.

;-)

upp på hästen igen bara! haha!



sv: ja visst var det underbart gulligt!

2010-02-11 @ 22:25:32
URL: http://www.matildasalmen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0